Tänä aamuna heräsin mukavaan tunteeseen. On viikonloppu ja huomena alkaa loma.
Tämä tarkoittaa, että KOKO loma on edessäpäin. :-)
Keittelin rauhalliseen tahtiin aamukahvit ja luin lehteä.
Sitten silmiini osui lehden juttu Keuruun markkinoista.
Muistin oitis, että Keuruulla on tänä kesänä muutakin mielenkiintoista nähtävää, nimittäin
Keuruun museon Vinttigalleria Kamanassa.
Ja ei kun kahvit kurkkuun ja Keuruulle....
Keuruun retkeni aluksi suuntasin heti museolle.
Aloitin kierrokseni, kuinka ollakkaan, museon kahvilasta.
Terassilla istuskellessani ihailin kauniita pioneita ja kukkaketoa.
Kahvin jälkeen siirryin 'Tällaista elämä oli-Veteraaniväen tarinoita'-näyttelyyn.
Näyttely alkaa vanhoilla leluilla ja tarinoilla.
Kuuntelin kuulokkeista mummon jutustelua omasta lapsuudestaan.
Siitä miten hän leikki käpy lehmillä ja ulpukka possuilla.
Ja kuinka hänen lapsenlapsensa leikkivät samoja leikkejä vielä 60- ja 70-luvuilla.
Näyttely jatkuu 'vanhan ajan' huoneen esittelyllä ja muilla arkisilla asioilla,
kuten heinäpellolle vietävällä eväskorilla.
Tässä kohtaa havahdun!
Minäkin olen vienyt kahvikoria heinäntekijöille pellolle.
Minäkin olen ollut lapsenlapsi 60-70-luvulla.
Minäkin olen leikkinyt käpy lehmillä ja ulpukka possuilla koivun juuren alle kaivetussa navetassa.
Museotavaraa(ko)!?!?
-Sammaloitumisen estämiseksi ;D siirryin äkkiä Vinttigallerian nukkekoti näyttelyyn.
Vinttigallerian mummolassa olikin iloista meininkiä.
Lapsenlapsi kikatteli vaarin sylissä keinustuolissa.
Kukkaset kukkivat loisteliaasti kaikissa huoneissa ja mummi keitteli herkkujaan keittiössä.
Nukkekoti näyttelyyn on koottu huoneita kahteen pitkään vitriiniin.
Kaikki huoneet ovat kauniita ja huolella esille laitettuja.
Yksityiskohtia on paljon ja kävelinkin vitriinit päästä päähän aika monta kertaa.
Minun suosikkini oli keittiö.
Katsokaa nyt noita perunan kuorimisia ja näita paistettuja ahvenia pannulla!
-Nälkähän siinä sitten tuli, joten
päätin jatkaa seuraavaan kohteeseen, eli
Keuruun markkinoille.
Oikein oli mukavat markkinat.
Tarjolla oli jos jonkinlaista sorttia, kuten markkinoilla kuuluukin olla.
Kierrellessäni näin mm. koreja, kukkia ja karkkeja.
Myös kotimaista jalkapallo kulttuuria löytyi, (tämä tietysti mistä näkökulmasta asiaa katsoo) LOL!
Monen muun asian lisäksi Keuruun markkinoilta saattoi hankkia myös varaosia
kansainvälisestikin tunnetun Herra Alladinin taikalamppuun.
kansainvälisestikin tunnetun Herra Alladinin taikalamppuun.
Koska minulla oli jo nälkä, päädyin tässä kohtaa syömään herkullisen kebab-annoksen.
Siinä syödessäni katselin keski-suomalaisten poliitikkojen esiintymistä. Hmmpf..
Jatkoin matkaani...
ja vastaan tuli saippuakauppias.
Oi, näitä suomenkielen ihanuuksia!
-Google-kääntäjää käyttäville tiedoksi,
että suomen kielinen sana 'saippuakauppias' on sama myös takaperin luettuna.-
että suomen kielinen sana 'saippuakauppias' on sama myös takaperin luettuna.-
Any way, minä ostin palaset laventeli, mansikka ja kehäkukka-vuohenmaito saippuaa.
-Saippuaostosten jälkeen läksin ajelemaan kotia kohti.
Ensimmäinen taukopysähdys tuli hyvin pian
sillä heti vasemmalla, siinä liikenneympyrässä näkyi....
Sinne!
Rakennus on kaikinpuolin kaunis ja sen paanukatto on kuin pitsiä.
Rakennus on kaikinpuolin kaunis ja sen paanukatto on kuin pitsiä.
Poistuessani nähtävyyskierrokseltani teen vielä yhden erityishavainnon...
Juu, kyllä! Linja-auto pysäkki. Tykkään!
Ja matka jatkuu...
-Seuraava kohde ei tule yllätyksenä.
Tämän olin jo suunnitellut retkipäiväni pysähdyspaikaksi.
Tämän olin jo suunnitellut retkipäiväni pysähdyspaikaksi.
UNESCON maailmanperintö luettelon kohde
Upea on tämäkin rakennus ja onneksi hyvin säilynyt.
Miten silloin ennen oltiinkiin niin taitavia!?
Miten ihmeessä osasivat rakentaa ja suunnitella kaikki kantavuudet ja koristukset jne!?
Ja ihan ilman laskinta ja tietokonetta!?
Ja ihan ilman laskinta ja tietokonetta!?
Ja kas, mitä näinkään! Isoäidin neliöitä sillankaiteessa. Hauskaa!
Päivän päätteeksi myönnän ja tunnustan, että
varsinkin kun olen leikkinyt käpy lehmillä ja olisi siis jo pitänyt tietää.... ;D
vaaleanpunaiset avokkaat eivät ole parhaat mahdolliset retkeilykengät. Auts!
Kipeistä varpaista huolimatta retkeni Keuruulle oli erittäin onnistunut.
Ü
KIITOS
KIVASTA NÄYTTELYSTÄ!
Ü
Tästä on oikein hyvä aloittaa
KESÄLOMA!
Lomaterveisin,
piikko